Selecteer een pagina

Een habit tracker is een manier om bij te houden welke gewoontes je hebt en maakt inzichtelijk of je deze gewoontes ook inderdaad uitvoert. Soms wil je jezelf een nieuwe gewoonte aanleren. Of je wilt je bewust zijn van een bepaalde gewoonte. Dan is de habit tracker een fijne manier om inzichten te krijgen of je te motiveren tot het maken van nieuwe gewoontes. Je kan het zien als een soort scorelijst. Heb ik vandaag mijn nieuw te vormen gewoonte gedaan? Vinkje! Je krijgt zo heel visueel hoe je ervoor staat.

Ik vind het een uitvinding om mijn doelen te halen”

Door onze gewoonten te veranderen, veranderen we ons leven. Men zegt dat het 21 tot 66 dagen duurt voordat je iets tot een gewoonte maakt. Vrij ruim natuurlijk, en ik denk dat het afhankelijk is van de activiteit hoe lang je nodig hebt. En het is natuurlijk ook per persoon anders. Het hangt ook nog eens af van de intensiteit van de gewoonte. Hardlopen is bijvoorbeeld veel lastiger tot gewoonte te maken, omdat het best wat moeite kost. Maar elke dag een glas water drinken is veel makkelijke te realiseren. Regelmaat gaat in elk geval helpen bij het maken van nieuwe gewoontes.

Gewoontes zorgen ervoor dat je dingen gewoon doet. Of je nou zin hebt of niet, liever iets anders doet, de gewoonte is een soort van automatisme. Het kan zijn dat het hebben van een gewoonte voor jou een stok achter de deur is. Je gaat elke maandag samen met de buurvrouw wandelen. Weer of geen weer. Dit is de gewoonte, dus je gaat. En door samen te gaan wordt het sneller een gewoonte. Heb jij even geen zin, maar de buuf wil wel, dan ben je sneller geneigd toch mee te gaan.

Het kan helpen om een actie te koppelen aan een andere actie. Wil je bijvoorbeeld jezelf vaker een compliment geven, koppel dit dan aan tandenpoetsen. Als het goed is doe je dat een aantal keer per dag, tenminste… dat hopen we. Door je nieuwe gewoonte hieraan te koppelen is het makkelijker ook dit tot een gewoonte te maken. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken?

Wat houd je nou eigenlijk bij met je habit tracker?

Het kan werkelijk van alles zijn. Om je er toch een voorbeeld van te geven, hieronder een lijstje:

  • Op tijd gaan slapen
  • Op tijd opgestaan
  • Heb ik vandaag mijn mail gelezen
  • 10 min mediteren
  • Hardgelopen
  • Gesport
  • Tijd voor mezelf
  • Geen geld uitgegeven
  • Boek gelezen
  • Genoeg water drinken

In het begin had ik een hele lijst. Maar dat was te groot en te veel. Ik gooide dan snel de handdoek in de ring. Ik kies nu voor 3 dingen waaraan ik een periode lang werk. Zijn deze 3 punten goed ingesleten, dan bepaal ik mijn volgende doel.

Hoe ziet zo’n habit tracker eruit?

Hoe een habittracker eruit ziet kan je helemaal zelf bepalen. Ik heb een maand overzicht in mijn planner en deze gebruik ik als tracker. Ik heb voor elke doel een kleur en zet kruisjes bij de dag als ik het gedaan heb. Maar je zou ook per dag in je agenda een aantal glazen kunnen tekenen om je vochtinname bij te houden. Of je maakt een excelletje waarin je kruisjes zet of vakjes inkleurt. En dan zijn er ook nog heel wat digitale vormen om je gewoontes bij te houden.

Doe vooral wat voor jou werkt. Pen en papier, digitaal, uitgebreid of juist niet. Het zijn jouw gewoontes, dus het moet voor jou werken. Op Pinterest vind je voorbeelden genoeg.

Succes en heel veel plezier met het creeëren van jouw nieuwe gewoontes.

Liefs,

Jacquelien